przez Annę Tomkiel i Sebastiana Wróblewskiego, dnia 10 maja 2005 r.
Temat: Majowa łąka i jej mieszkańcy.
Cele ogólne: Wdrażanie do formułowania poprawnych zdań na temat: „Majowa łąka i jej mieszkańcy”. Bogacenie słownictwa związanego z łąką. Właściwe dobieranie słownictwa. Sprawdzenie nabytych umiejętności: rozwiązywanie zadań na porównywanie ilorazowe typu „kilka razy mniej” i „kilka razy więcej”, mnożenie i dzielenie liczb w zakresie 100.
Cele szczegółowe: • uczeń ćwiczy mnożenie i dzielenie w zakresie 100, • uczeń dokonuje porównań ilorazowych typu „kilka razy mniej” i „kilka razy więcej”. • uczeń udziela spójnych wielozdaniowych wypowiedzi o roślinach i mieszkańcach łąki na podstawie samodzielnie wyszukanych informacji, • dzieci wyjaśniają znaczenie łąk i sposoby wykorzystywania ich przez rolników w hodowli zwierząt, • uczniowie samodzielnie odczytują i zapisują zdania z rozsypanki wyrazowej, • uczniowie prawidłowo zapisują rzeczowniki w liczbie mnogiej z końcówką „ów”, • dzieci potrafią opowiedzieć o wybranym mieszkańcu łąki;
Metody pracy: • oparte na słowie: praca z tekstem, pogadanka, • oparte na działaniu: ćwiczenia, • oglądowe: obserwacja, pokaz.
Formy pracy: • zbiorowa, • indywidualna, • grupowa.
Środki dydaktyczne: • zagadki, • ilustracje, • napisy, • karty pracy, • rozsypanki zdaniowe • przewodniki, albumy i inne materiały informacyjne o łące.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
• Nauczyciel wita się z uczniami. • Każde z dzieci losuje kolorowy znaczek (…………………………………), wpisuje na nim swoje imię i przykleja w widocznym miejscu na ubraniu. Następnie uczniowie zajmują miejsca przy stanowiskach oznaczonych danym kolorem.
Matematyczna • Ćwiczenia utrwalające mnożenie i dzielenie w zakresie 100. Uczniowie samodzielnie rozwiązują działania zapisane na tablicy, odszukują kartoniki z odpowiednimi wynikami i zawieszają je na tablicy. Porządkują wyniki od najmniejszego do największego i odczytują przyporządkowane wynikom sylaby tworzące hasło: „Majowa łąka i jej mieszkańcy”. (Nauczyciel mówi: „Jak zapewne wszyscy wiecie, jednymi z mieszkańców łąki są motyle. Otwórzcie teraz zeszyty ćwiczeń z matematyki na stronie 29 i spróbujcie rozwiązać ćwiczenie 1.”) • Obliczanie i łączenie działań z odpowiednimi wynikami (M.4 z. 1 s.29). Nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie polecenia. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie, po czym następuje wspólne sprawdzenie. • Wyszukiwanie liczby kilka razy większej od podanej (na tablicy rozwieszone są makiety przedstawiające zwierzęta i rośliny występujące na łące. Na makietach znajdują się białe „plamy”, na których wpisane są liczby od 1 do 10. Każda „plama” ma inny kształt. Zadaniem uczniów jest przypięcie kartek pasujących kształtem i liczbą do danej „plamy”. Liczby na kartonach są 2, 5 i 7 razy większe od wpisanej w „plamę”.) • Porównywanie ilorazowe- praca w zeszycie ćwiczeń. (M. 4 s. 29, z. 4 s. 30). * nauczyciel czyta treść zadania, następnie pyta, o czym jest mowa w zadaniu?, co mamy dane w zadaniu?, co należy policzyć? kto zapisze dane na tablicy? jak należy rozwiązać to zadanie?. Wybrane dziecko rozwiązuje zadanie na tablicy, reszta klasy zapisuje rozwiązanie w zeszycie ćwiczeń. Nauczyciel czyta uczniom treść kolejnego pytania, następuje analiza, próba rozwiązania, oraz wspólne formułowanie odpowiedzi. • Wyszukiwanie nieprawidłowości w działaniach i zadaniu z treścią. (M. 4 z. 6 i „z wężem” s. 30).
Przyrodnicza • Rozwiązanie zagadki: „Zielona plama w barwne punkciki, a nad nią śpiew skowronka. Tam wyruszamy zbierać kwiatki, Bo to właśnie….. (łąka)”, *pogadanka o łące (uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania: co możecie powiedzieć o łące?, jakie zwierzęta i rośliny żyją na łące?, dlaczego nie wolno wypalać traw?, jak i przez kogo jest użytkowana łąka?). • Po przeprowadzonej rozmowie: * rozdajemy uczniom kartki z nazwami mieszkańców omawianego ekosystemu: - biały: rumianek, bocian, barszcz zwyczajny, - czerwony:, biedronka, rusałka pawik, - zielony: pasikonik, tymotka łąkowa, - żółty: mniszek lekarski, jaskier ostry, pszczoła, * prezentacja przez przedstawicieli grup wyszukanych informacji połączona z pokazem materiału ilustracyjnego. • Ćwiczenia w rozpoznawaniu roślin i zwierząt łąkowych (ćw. 1 i 2 s. 37); oglądanie roślin i zwierząt łąkowych. omówienie ich cech charakterystycznych; indywidualne podpisywanie ilustracji w zeszycie ćwiczeń; * dzieci czytają i uzupełniają tekst z lukami – karta pracy nr 2 („Nasze środowisko 2” s. 82)
• Rozmowa na temat znaczenia łąk w hodowli zwierząt: * jakie zwierzęta rolnicy wypasają na łąkach? Co jest przysmakiem tych zwierząt? * w jakim celu rolnicy koszą trawę? * co krowy jedzą zimą? • ustne opisywanie wyglądu wybranego motyla (ćw.3 s.38)
Polonistyczna • Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Rano na łące” Mieczysławy Buczkówny (P. s. 74). Wypowiedzi uczniów na temat wysłuchanego wiersza ukierunkowane pytaniami nauczyciela: * co dzieje się na łące od samego rana?, * jakie zwierzęta przedstawione są w wierszu?, * co one robią? (wyszukiwanie i głośne czytanie wersów opisujących prace poszczególnych owadów), *jak rozumiesz słowa: „pszczoła we wnętrzu rumianka odkurza żółty dywanik ze złotego pyłu”? • Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu o łące (P. s. 74). Wypowiedzi uczniów na podstawie zadanych przez nauczyciela pytań.
Plastyczna • Dzieci wykonują rysunki łąki i jej mieszkańców, które następnie zostają umieszczone na tablicy, wybrane dzieci opowiadają o swoich pracach.
Polonistyczna • pisanie rzeczowników w liczbie mnogiej z zakończeniem „-ów” (ćw.4, s.38). • układanie z rozsypanek wyrazowych zdań o łące i jej mieszkańcach oraz zapisywanie ich w zeszycie (ćw. 5, s.39) • co wiemy o łące i jej mieszkańcach – podsumowanie dnia. Wypowiedzi dzieci ukierunkowane pytaniami nauczyciela: * co to jest łąka? * jakie rośliny rosną na łące? *jakie zwierzęta są mieszkańcami łąki? *jakie zwierzęta odwiedzają łąkę by zdobyć pokarm? *w jaki sposób rolnicy wykorzystują łąkę? • wypowiedzi o wybranym mieszkańcu łąki – ćwiczenia w mówieniu. • zadanie pracy domowej: M. 4 z. 5 s. 30, ćw. 4 z. 6 s. 39.
podręcznik: "Już w szkole" kl.2 |